5x sneller HNW invoeren

Hoe laat je Het Nieuwe Werken werken in je organisatie? Erik de Bruine, directeur Facility Management bij Rabobank Nederland, geeft vijf aandachtspunten die voor de nodige versnelling kunnen zorgen.

1. Benoemen van connected leaders
Stel connected leaders aan die van nature verbinding maken met mensen. Daarvoor is het nodig om bij de selectie en benoeming van leidinggevend kader onderscheid te maken in leiders, managers, ondernemers en bestuurders. Managementposities selecteren op gewenst (leiderschaps)gedrag in relatie tot het Nieuwe Werken en niet op kennis en vaardigheden en ‘gunnen’.

2. Mensen zijn de ‘harde factor’
Realiseer je dat mensen de ‘harde’ factor zijn en dat materiaal de ‘zachte’ factor is. Vaak hoor je het andersom. Dat is een misvatting. Goederen kun je snel vervangen door andere goederen, mensen niet. Mensen (leidinggevenden en medewerkers) kun je alleen door endogene motivatie binden en boeien. Dat is een motivatie die vanuit henzelf komt, dus van binnenuit. Exogeen, van buitenaf opgelegd, kun je nooit mensen motiveren.

3. Zien van talent
Inzetten, ontwikkelen en optimaliseren van talent vraagt inzicht in het ‘zien’ van talent. Sommige leidinggevenden zijn ware talent scouts en hebben daar een goed gevoel voor. Anderen helemaal niet. Zij stellen geregeld mensen aan die niet matchen met de vereisten van de kern van de job. Daarbij moet je beseffen dat er maar één kans bestaat op een match en zes kansen op een mismatch.

4. Alleen opleiden in geval van een meetbare match
Als de ‘selectie aan de poort’ een match oplevert, dan zijn opleiden en coachen het dubbeldik waard. Anders heeft het geen zin. Verkeerd beginnen is verkeerd eindigen. Als een ‘mismatch’ wordt opgeleid heeft het geen of slechts marginaal effect en is het zonde van het opleidingsbudget. Een medewerker die zijn vrijheid niet aankan, wat blijkt uit het niet-nakomen van zijn targetafspraken, heeft een probleem. De leidinggevende heeft dat probleem ook omdat de targets voor de eenheid dan niet worden waargemaakt.

5. Spelregels samen bepalen
Bepaal goede spelregels en doe dat in onderling overleg. Voorkom doorschietgedrag. Bijvoorbeeld  geen laptop gebruiken als externe gasten de organisatie bezoeken. Je niet verschuilen achter een beeldscherm. Eisen dat gespreksdeelnemers elkaar aankijken en contact maken. Niet tolereren dat e-mails worden behandeld tijdens een overleg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.