Hoe breng jij jouw bedrijf positief onder de aandacht?

jouw bedrijf onder de aandacht

Er zijn altijd zoveel bedrijven die doen wat jij ook al doet. Soms kan dat overweldigend zijn, vooral als je net begonnen bent met een eigen bedrijf. Maar ook als je al jaren onderneemt blijft de concurrentie je voor als je zelf geen actie onderneemt. Gelukkig zijn er genoeg klanten, die zoeken wat jij te bieden hebt met jouw bedrijf. En gelukkig zijn er allerlei manieren om de aandacht van deze klanten te trekken. Hoe breng jij jouw bedrijf onder de aandacht op een positieve manier?

1. Jouw bedrijf onder de aandacht door je werk goed te doen

Goed werk afleveren is altijd de belangrijkste manier om nieuwe klanten te werven. Jouw bestaande klanten zullen dat immers delen met anderen. En als zij dat niet uit zichzelf doen, vraag hen daar dan om. Bouw een goede relatie op met je klanten en zorg dat zij jouw fan worden. Er is niets beter dan de gratis reclame die jouw fans voor je maken.

2. Heldere en vriendelijke communicatie

Naast kwalitatief goed werk afleveren is het ook belangrijk dat de communicatie met je klanten helder en vriendelijk verloopt. Zorg dat iedereen in jouw bedrijf op de hoogte is van de manier waarop zij de relatie met klanten kunnen verbeteren. Klant is koning. Dat betekent niet dat je over je heen hoeft te laten lopen door klanten. Een goede service kan ook een niet goed, geld terug garantie zijn. En als je een klant niet tevreden kunt krijgen, kijk dan eens mee naar een andere oplossing buiten jouw bedrijf. Zo blijven ook ontevreden klanten positief over je praten. En evalueer vervolgens waar het mis ging. Was jouw aanbod niet helder? Kun je de voorwaarden en productomschrijvingen aanscherpen?

3. Kies de doelgroep voor jouw bedrijf

Vooral als jouw product of dienst vrij algemeen is en er al veel gedaan wordt door anderen in de markt, zorg dan dat jij je richt op een specifieke doelgroep. Denk aan wat autoverzekeringen doen voor de doelgroep vrouwen. Zo kun je ook de boekhouding alleen voor vrouwelijke ondernemers aanbieden. Of een frisdrank maken voor dames die een spannender leven willen. Of een menu samenstellen alleen voor mannen! En natuurlijk zijn er genoeg andere doelgroepen te kiezen, zoals moeders, zwangere vrouwen, hondenbezitters of mensen met een depressie. Het hangt af van jouw dienst of product welk onderscheid je kunt maken waarmee je een aparte groep extra goed kunt helpen. Denk daar goed over na.

4. Social media en content marketing inzetten

Social media zijn bij uitstek geschikt om een grote, specifieke doelgroep te bereiken. Je kunt met mooie foto’s en goede verhalen de aandacht trekken van veel mensen. Richt je op die mensen, waar jij een oplossing voor biedt met jouw diensten of producten. En maak naast social media ook zeker gebruik van de juiste content marketing op je eigen website. Met goede verhalen, die problemen oplossen voor je doelgroep, kun je via de zoekmachines veel nieuwe klanten bereiken. Vragen beantwoorden in blogs, waarvan je weet dat jouw doelgroep ermee rondloopt, is de sleutel tot gratis bezoekers via Google. Bezoekers, die ook klant kunnen worden.

5. Ga naar jouw doelgroep toe

Om die doelgroep aan te spreken kun je naar plekken, beurzen of (sportieve) bijeenkomsten gaan, waar je die doelgroep heel gericht kunt aanspreken. Sponsor evenementen waar jouw doelgroep blij van wordt. Laat T-shirt bedrukken en deel deze uit. Of laat er een leuk promotieteam in rondlopen, zoals TV zender Veronica dat als eerste groots aanpakte jaren geleden. Zo vergaar je fans in een specifieke doelgroep, doordat je hen persoonlijk aanspreekt.

6. Bedrukte tassen: reclame voor jouw bedrijf

Wist je dat je bedrukte tassen in kunt zetten om reclame te maken voor jouw bedrijf? En wist je ook dat dit een hele makkelijke manier is om jouw klanten jouw bedrijf en merk te laten promoten zonder dat dit jou of hen veel moeite en inspanning kost? Naast mond-tot-mondreclame bestaat er haast geen betere reclame.

Ik ben benieuwd welke andere manieren jij met jouw bedrijf gebruikt om op te vallen in de markt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.