Home / Nieuws / Misverstanden over thuiswerken

Misverstanden over thuiswerken

Het Nieuwe Werken, flexwerken, telewerken en thuiswerken. Over deze nieuwe fenomenen bestaan nog wel eens misverstanden. Clickx Magazine zette de vier grootste misverstanden over thuiswerken op een rijtje.

1. Bedrijven zijn klaar voor thuiswerken
Verkeersproblemen, een efficiënter werkbeleid: het zijn allemaal argumenten voor thuiswerk. Maar voorlopig ontbreekt een concrete aanpak. In een recent onderzoek van Kluwer onders 850 Belgische werknemers dacht slechts 22 procent dat zijn of haar bedrijf hier klaar voor was. Vooral werkgevers blijken achterdochtig.

2. Technologie is geen probleem meer
Over het gebruik van technologie bestaat geen eensgezindheid tussen werkgever en werknemer. Werknemers verlangen een intensief gebruik van moderne mogelijkheden als web- of videoconferencing, interne chatrooms en realtime agendabeheer, terwijl hun werkgevers het eerder houden op de klassieke werkmethodes zoals het intranet.

Daarom nemen werknemers vaak zelf het heft in handen. 12 procent van de smartphones en 21 procent van de laptops die op de werkvloer worden gebruikt zijn privé-eigendom. En bijna vier op de tien werknemers zet eigen opslagmiddelen in om bestanden te bewaren.

3. Werknemers worden mobieler
Meer en meer bedrijven installeren op kantoor een draadloos netwerk. Alleen blijken andere aspecten van mobiliteit, zoals externe toegang tot bedrijfsmail, nog niet helemaal uitgebouwd. Ook onderweg werken is nog niet echt ingeburgerd. In de praktijk kiest een werknemer hoofdzakelijk tussen werken op kantoor en thuiswerken. Slechts een kleine minderheid werkt op andere plaatsen, buiten het kantoor.

4. De juiste balans tussen werk en leven
Kiezen waar en wanneer je werkt, heeft voordelen voor iedereen. Vrouwen kunnen hun werk bijvoorbeeld beter afstemmen op hun gezinsleven. In de praktijk blijken vooral mannen te beslissen waar en wanneer ze werken. Bovendien hebben vooral mensen met een hogere functie de vrijheid om hun werkplek te kiezen.

(Bron: Clickx Magazine )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *