Misverstanden over thuiswerken

misverstanden over thuiswerken

Dit artikel vond ik in onze database. Het stamt uit 2012. Het is bijzonder om te lezen hoeveel er veranderd is in de afgelopen acht jaar. Er waren veel misverstanden over thuiswerken en flexibel werken. Inmiddels draaien de meeste bedrijven en werknemers hun hand er niet meer voor om. Ik schreef achter elke alinea een opmerking over hoe we er nu voorstaan. Zodat je kunt zien hoe snel flexibel werken het nieuwe normaal is geworden.

Misverstanden over thuiswerken

Het Nieuwe Werken, flexwerken, telewerken en thuiswerken. Er zijn nog veel misverstanden over thuiswerken en de andere vormen van flexibel werken. Clickx Magazine zette de vier grootste misverstanden over thuiswerken op een rijtje.

1. Bedrijven zijn klaar voor thuiswerken

Verkeersproblemen, een efficiënter werkbeleid: het zijn allemaal argumenten voor thuiswerk. Maar voorlopig ontbreekt een concrete aanpak. In een recent onderzoek van Kluwer onder 850 Belgische werknemers dacht slechts 22 procent dat zijn of haar bedrijf hier klaar voor was. Vooral werkgevers blijken achterdochtig. (aanvulling april 2020) Uit onderzoek blijkt inmiddels dat dat niet nodig is. Mensen die de mogelijkheid krijgen om hun tijd zelf in te delen en deels thuis kunnen werken, zijn efficiënter en gemotiveerder dan werknemers die verplichte uren op kantoor door moeten brengen.

2. Technologie is geen probleem meer

Over het gebruik van technologie bestaat geen eensgezindheid tussen werkgever en werknemer. Werknemers verlangen een intensief gebruik van moderne mogelijkheden als web- of videoconferencing, interne chatrooms en realtime agendabeheer, terwijl hun werkgevers het eerder houden op de klassieke werkmethodes zoals het intranet. (aanvulling april 2020) De meeste bedrijven omarmen inmiddels nieuwe technologieën. Omdat zij weten dat zij anders de slag om de markt, nieuw personeel en klanten verliezen.

Daarom nemen werknemers vaak zelf het heft in handen. 12 procent van de smartphones en 21 procent van de laptops die op de werkvloer worden gebruikt zijn privé-eigendom. En bijna vier op de tien werknemers zet eigen opslagmiddelen in om bestanden te bewaren. (aanvulling april 2020) Het is nu veel normaler om de juiste materialen juist van je werkgever te krijgen. Zodat elke werknemer optimaal kan werken. Wat kan er veel veranderen binnen tien jaar!

3. Werknemers worden mobieler

Meer en meer bedrijven installeren op kantoor een draadloos netwerk. Alleen blijken andere aspecten van mobiliteit, zoals externe toegang tot bedrijfsmail, nog niet helemaal uitgebouwd. Ook onderweg werken is nog niet echt ingeburgerd. In de praktijk kiest een werknemer hoofdzakelijk tussen werken op kantoor en thuiswerken. Slechts een kleine minderheid werkt op andere plaatsen, buiten het kantoor. (aanvulling april 2020) Wat leuk om dit te lezen, ruim acht jaar later. Zoveel mensen werken vanuit huis. En niet alleen dat. Het aantal digital nomads is hard toegenomen de afgelopen jaren. Of je nu op kantoor, vanuit huis of onderweg naar een ver warm land bent? Je kunt altijd in contact blijven met je collega’s. En die vrijheid kiezen steeds meer professionals.

4. De juiste balans tussen werk en leven

Kiezen waar en wanneer je werkt, heeft voordelen voor iedereen. Ouders kunnen hun werk bijvoorbeeld beter afstemmen op hun gezinsleven. In de praktijk blijken vooral mannen te beslissen waar en wanneer ze werken. Bovendien hebben vooral mensen met een hogere functie de vrijheid om hun werkplek te kiezen. (aanvulling april 2020) Naast de flexibele werktijden en de mogelijkheden om vanuit huis te werken -die inmiddels bij wet is vastgelegd- gaan steeds meer professionals ondernemen. Zij werken veelal als ZZP’er en laten zich inhuren voor hun kennis en expertise. Balans in werk en privé is voor steeds meer mensen weggelegd.

De verandering in minder dan 10 jaar

Dit artikel stamt oorspronkelijk uit 2012. Nu in (april) 2020 zijn we allemaal een aantal maanden verplicht thuis aan het werk in verband met het Coronavirus. Als je dit artikel leest, kun je zien hoeveel er veranderd is. Alle techniek was er toen ook al. Maar nu is het grootste deel van de Nederlandse werkgevers en werknemers ook op de hoogte van de mogelijkheden in de praktijk. En wie dit nog niet inzette binnen zijn bedrijf, heeft nu de gelegenheid om dit met spoed alsnog op te pakken. Naast alle voordelen die thuiswerken heeft, zien we nu dat het in tijden van crisis ook echt de redding kan zijn van veel bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.