Welk visitekaartje geef jij af bij je sollicitatie?

Welk visitekaartjeSolliciteren is voor veel mensen best lastig. Welk visitekaartje geef je af? En dan bedoel ik, die beroemde eerste indruk. Want meer is het niet. Je wordt in korte tijd beoordeeld op hoe je overkomt op de ander. Je wilt de beste versie van jezelf laten zien. Laten zien wat je kunt en wie je bent. Maar onder de druk van een kritisch beoordelend oog, is dat best lastig. Het geeft stress en dat weerhoudt je ervan om echt jezelf te zijn. Wat kun je doen om toch tijdens een sollicitatie gesprek het hoofd koel te houden? Hoe kun je een gelijkwaardig gesprek voeren?

Voorbereiden door visualisatie

Een goede voorbereiding is het halve werk. Lees alles wat je te pakken kunt krijgen over deze organisatie. Lees je in en leef je ook in. Wat zijn de producten, kernwaarden en wat is de cultuur? En welke vragen roept de informatie bij je op? Visualiseer jezelf in de functie waarvoor je solliciteert en bedenk welke activiteiten je zou willen ontplooien om het bedrijf naar een hoger plan te tillen. In je communicatie met klanten of collega’s en met creatieve ideeën, kun jij een frisse wind in een organisatie brengen. Ongeacht jouw functie of niveau.

Verdient dit bedrijf jouw inzet?

Net als in een verkoopgesprek gaan veel mensen er in een sollicitatie gesprek vanuit dat zij iets van de ander nodig hebben. En daar begint de ‘ongelijkheid’. Bij een sollicitatie verkoop je het lastigste product van alles: jezelf. Omdat dit zo dicht bij ons IK komt is dat confronterend en behoorlijk eng. Maar wat als je het omdraait? Weet jij wat je waard bent? Weet jij wat je te bieden hebt? En waarom een bedrijf van geluk mag spreken om met jou te mogen werken? Denk daar dan ook aan als je in dit gesprek zit. Als je het zelfvertrouwen uitstraalt dat jij iets waardevols te brengen hebt, maakt dat jou oneindig aantrekkelijk. In zakelijke zin natuurlijk!

Welk visitekaartje? Die van jezelf!

Dus welk snel visitekaartjes bestellen geef jij af? Natuurlijk een eerste indruk die op waarheid gebaseerd is. Door een goede voorbereiding en visualisatie kun je stress de baas. En zeker als je goed voor ogen hebt wat jouw waarde voor de organisatie kan zijn. Als je dit allemaal weet en voelt, kun je een relaxt gelijkwaardig gesprek voeren. Vol zelfvertrouwen en zonder het gevoel iets van de ander nodig te hebben. Je kunt het zien als een kennismaking in de aanloop naar een eventuele samenwerking. Wees dus zelf ook kritisch en beoordeel het bedrijf. Laat de uitkomst los zodra je in gesprek gaat. Toon interesse, wees vriendelijk, stel je vragen en wees vooral jezelf!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.