Guerrillia marketing inzetten om personeel te werven

Guerrillia marketing personeelWil jij de leukste en beste collega’s vinden voor jouw bedrijf? Veel bedrijven bewandelen nog de gebaande paden als zij op zoek zijn naar nieuw personeel. Je kunt adverteren op de grote jobsites, maar dat is vaak duur. Bovendien staan alle bedrijven daar al en is het lastig je te onderscheiden. En de effecten zijn niet altijd wat je ervan hoopt. Je krijgt veel sollicitatiebrieven, maar de kwaliteit is vaak bedroevend. Je kunt ook Guerrillia marketing inzetten om personeel te vinden.

De juiste doelgroep bereiken

Sollicitanten met een uitkering, die verplicht elke week een brief eruit moeten doen en eigenlijk al verwachten dat jij hen niet aanneemt bijvoorbeeld. Dat kost tijd. En tijd is geld. Hier op de 9tot3 vacaturebank vind je vooral hoogopgeleid, gemotiveerd personeel. Vooral moeders. Zij willen werken op de momenten dat hen dat schikt. Dus binnen schooltijd of flexibel, eventueel deels vanuit huis.

Bij flexibele werktijden kunnen moeders met schoolgaande kinderen soms zelfs fulltime aan de slag, zonder dat zij het gevoel hebben thuis te kort te schieten. Een geweldige doelgroep om aan te spreken in jouw zoektocht naar kwalitatief goede krachten. En heb jij er wel eens aan gedacht Guerrilla marketing in te zetten om de juiste kandidaten te vinden? Dat zijn ludieke acties, waarmee je soms ‘viral’ kunt gaan.

Wat is Guerrillia Marketing?

Guerrilla marketing is een ludieke manier om je doelgroep te bereiken. Humor speelt daarbij vaak een rol. Je kunt het over het algemeen met een klein budget al bereiken. Je loopt buiten de gebaande paden van adverteren via de media die voor de hand liggen. Het is verrassend en komt dicht bij je doelgroep. Als je het goed doet ontstaat er ‘buzz’, dit betekent dat mensen erover gaan praten. En dat is de beste reclame die je kunt hebben voor jouw bedrijf. Mits dat natuurlijk op een positieve manier is.

Guerrilla marketing is soms interactief, altijd ludiek en meestal humoristisch. Door het karakter van de actie gaan mensen jouw oproep delen. Vaak via social media. Als dit vervolgens ‘viral’ gaat, leidt dat soms zelfs tot brede media-aandacht voor het bedrijf. Helemaal gratis! Een dergelijke actie is alleen geslaagd als het goed bij de kernwaarden van het bedrijf past. Want alleen dan trek je de juiste mensen aan en zend je de juist boodschap uit.

————————————————————
LEES OOK: Goed-personeel-vinden-en-binden
EN Duurzaam-kantoor-en-bedrijf-krijgt-beter-personeel-trend
————————————————————

Soorten guerrillia marketing en voorbeelden

Er zijn guerrilla marketing acties die plaatsvinden in het straatbeeld, waarbij gebruik is gemaakt van bestaande elementen in de omgeving. Denk daarbij aan gebruik maken van het zebrapad, een boom of lantaarnpaal, een ruit of een draaideur. Ook kan het helpen om in te spelen op de actualiteit. Misschien los jij met jouw bedrijf een probleem op, waarover veel in het nieuws te doen is? Dan is het gemakkelijker geëngageerde mensen te vinden.

Bij sommige guerrillia marketing acties is sprake van interactie met het publiek. Zo kun je denken aan de actie van Nutella, die vanuit een abri mensen op straat complimentjes gaf op complimentendag. Of schrijf een leuke prijsvraag uit, de winnaar mag bij jullie komen werken! Ook opvallende bierviltjes, ansichtkaarten of servetten, kunnen helpen op te vallen bij jouw doelgroep. Zorg dat de vorm past bij de doelgroep die jij wilt bereiken. En ook bij de waarden van jouw bedrijf.

Zelf aan de slag

Als je zelf gaat brainstormen over een ludieke Guerrillia marketing actie voor het werven van nieuw personeel, houdt dan rekening met het volgende:

  1. Weet waar je bedrijf voor staat. Wat zijn jouw waarden, wat is je missie. Zorg dat de actie daarbij past, het is bepalend voor de kracht van jouw boodschap. Wees dus authentiek. Dan zullen de juiste kandidaten zich aangesproken voelen om bij jou te solliciteren.
  2. Weet wie je doelgroep is. Wie wil je bereiken en waar bevinden deze mensen zich. Welke plek is specifiek passend bij jouw potentiële medewerkers?
  3. Wees eenvoudig, eenduidig en specifiek in je boodschap. Je wilt immers dat jouw doelgroep je direct begrijpt.
  4. Laat je eigen personeel meehelpen die nieuwe collega’s te vinden. Zij treden op als ambassadeurs. Zorg dus goed voor je personeel, dan geeft dit je een grotere kans om de beste kandidaten te vinden en aan je te binden!

Veel succes! En laat je hieronder jouw reactie achter over Guerrillia marketing acties die jij zelf bedacht om personeel te werven? En wat was het resultaat?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.