Home / Nieuws / Een goede presentatie, een koud kunstje?

Een goede presentatie, een koud kunstje?

Is een goede presentatie een koud kunstje?

goede presentatieHet maakt niet uit of je naar een zakelijke presentatie kijkt of naar het optreden van artiesten. Een zakelijke boodschap of de schoonheid van een lied blijft beter hangen als het met overtuiging, met passie en met gevoel wordt gebracht. En zeker in deze tijd waar visuele elementen steeds meer onderdeel worden van een goede presentatie, is het ook zaak om deze aan die van jou toe te voegen. Visuele elementen in je boodschap, maar ook in jouw manier van presenteren. Wij geven je een aantal simpele tips en voorbeelden.

Je boodschap moet blijven hangen

Als je een optreden van een koor ziet, naast elkaar staand en zingend vanaf een blaadje, dan moet je echt van die muziek houden of hun stemmen bijzonder goed vinden om ervan te genieten. Het mag mooi en traditioneel zijn; het is vooral statisch. Dezelfde strategie is bij een presentatie vooral af te raden. Zorg dat je weet waarover je spreekt, lees nooit je presentatie van een briefje. Je stem wordt vrijwel altijd monotoon en daarmee hou je de aandacht niet vast. Wat wel helpt is een briefje met kernwoorden neerleggen en een basale structuur van je presentatie. Dit is je houvast en jij hebt dan mogelijkheden om de interactie aan te gaan met je toehoorders, mochten ze tussendoor vragen stellen.

Oefening baart kunst

Oefenen helpt. Acteurs en politici doen het ook. Oefen je presentatie voor de spiegel en let op je lichaamstaal. Hoe je iets brengt is een integraal onderdeel van je presentatie en in de praktijk vaak doorslaggevend voor succes of falen.

Houd het simpel

Hoe meer kennis je van een onderwerp hebt, hoe ingewikkelder je boodschap kan worden. Beperk je tot de belangrijkste hoofdzaken en bewaar details bijvoorbeeld tot de vragenronde. En hou altijd in je achterhoofd wat je absoluut zeker aan je toehoorders wilt overbrengen en welke onderwerpen in een persoonlijk, verdiepend gesprek aan de orde mogen komen. Noem het maar het spanningsveld tussen “need to know” en “nice to know”. Er zijn veel goede presentatietips te bedenken. De hoofdregel is: weet wat je wilt vertellen en wat interessant is voor jouw doelgroep. En breng je verhaal met passie en kennis.

Audiovisuele ondersteuning

Ondersteun je verhaal met goed uitgekozen mimiek en gebaren. Maak je verhaal levend. Maak gebruik van technische hulpmiddelen zoals tablets, posters en beamers. Een plaatje kan vaak meer zeggen dan een hele alinea tekst. Integreer beeldtaal in jouw woorden en je zult merken dat het beter blijft hangen. We wensen je heel veel succes met je volgende goede presentatie.

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *