Jouw website en social media: een fijn stel

jouw website en social mediaNatuurlijk heb je een website voor je bedrijf. En nog vanzelfsprekender is je aanwezigheid op social media. Maar wist je dat de combinatie van die twee onverslaanbaar is als het gaat om bekendheid en het trekken van bezoekers (en dus klanten en kandidaten!) naar je site? Mensen vragen zich weleens af: nu bijna iedereen op social media zit, heb ik dan nog wel een website nodig? Het antwoord is bijna altijd ‘ja’. Want zeker als je producten online verkoopt, zal er toch ergens een plek moeten zijn waar je klanten kunnen afrekenen, om maar eens wat te noemen. Maar het mooie is, dat social media juist jouw website kunnen versterken!

(Meer) bekendheid

Een social media-kanaal is vaak de eerste plek waar mensen met jou en jouw bedrijf in contact komen. Meteen hoog scoren in Google kan als beginnende website of webshop lastig zijn. Zeker als de concurrentie op jouw product of dienst hevig is. Op social media kun je veel gemakkelijker merkbekendheid genereren. Weet jij op welk social kanaal jouw doelgroep zich bevindt? Dan kun je daar starten met het delen van content of posts over je bedrijf en op deze manier je website onder de aandacht brengen.

Welke social media gebruikt jouw doelgroep?

Het is goed om te beseffen dat niet iedereen dezelfde social media-kanalen even intensief gebruikt. Er zijn flinke verschillen in doelgroepen van Facebook, Instagram, enzovoort. Kies daarom als je net begint voor het medium waar jouw doelgroep het meeste gebruik van maakt.

Facebook– Met afstand het grootste sociale netwerk ter wereld. Ruim 2 miljard mensen gebruiken dit. De verdeling tussen mannen en vrouwen is ongeveer 50-50 en alle leeftijdsgroepen zijn goed vertegenwoordigd.

Instagram– Is jouw doelgroep een jonger publiek, dan kun je het beste op Instagram terecht. Boven de 30 jaar neemt het percentage mensen met een account snel af. Mannen en vrouwen ook hier weer ongeveer evenveel.

Pinterest– Dit is hét kanaal voor jou als je je vooral op vrouwen richt. Bijna driekwart van de accounts zijn vrouw. Alle leeftijdsgroepen zijn goed vertegenwoordigd.

LinkedIn– Het kanaal als je een zakelijke doelgroep hebt. Ietsje meer mannen dan vrouwen op dit medium. Je vindt hier ook de hogere inkomensgroepen.

YouTube– Laten we deze vooral niet vergeten. Productvideo’s kun je hier kwijt en als je avontuurlijk bent, kun je misschien zelf je producten in een filmpje aanprijzen. Hier vind je een flink grote doelgroep in alle segmenten: man, vrouw, jong en oud.

Maak een professionele pagina

Zorg dat je niet vanuit je privé account posts deelt. Op alle social media kun je een pagina aanmaken voor een bedrijf. Uiteraard zorg je ervoor dat dit account dezelfde naam heeft als jouw domeinnaam om de herkenbaarheid over en weer te vergroten.

Bouw aan je schare volgers

Voorop staat dat je er in ieder geval voor moet zorgen dat je een brede kring volgers opbouwt. Dit begint met je eigen vrienden en familie. Door veel likes, commentaren en vooral verder delen, wordt je post belangrijker en door meer mensen gezien. Natuurlijk zorg je ervoor dat de meeste posts naar je website linken. Producten met fraaie foto’s lenen zich daar prima voor. Vooral Pinterest is een ideaal platform voor het delen van producten door middel van beelden.

Social advertising

Om meer – nieuw – bereik te genereren kun je overwegen om wat budget te reserveren voor social advertising. Dan boost je jouw berichten onder de doelgroep die je zelf uitkiest. Begin met een klein bedrag en monitor het effect van verschillende uitingen. Als je weet wat aanslaat, zet daar dan groter op in.

Bloggen

Ben je vlot met de pen, dan loont het de moeite om op je site af en toe een blog te plaatsen en deze te delen op social media. Dit verleent jou en je site ‘autoriteit’. Dat vinden social media én Google erg fijn.

Deelbare website

De andere kant op is ook belangrijk: zorg ervoor dat je website snel laadt en betrouwbaar is door goede hosting te kiezen. En richt je website zó in dat je gemakkelijk links kunt maken naar social media, of liever, laat je bezoekers die links delen op hun eigen account. Dat kan bijvoorbeeld met button-plugins die je eenvoudig kunt toevoegen bij een WordPress website. Deze plugin zorgt er dan voor dat de buttons automatisch op elke pagina zichtbaar worden. Sommige theme’s van WordPress hebben deze mogelijkheid al in zich. Zoek dat eerst uit voordat je een plug-in gebruikt. Want hoe minder plug-ins hoe beter!

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.