Interview: Barbara Lewis van onderzoeksbureau Stadspeil

Barbara Lewis is eigenaresse van onderzoeksbureau Stadspeil (www.stadspeil.nl). Zij richt zich op online kwantitatief onderzoek bij voorkeur op lokaal gebied. Dat betekent dat zij onderzoeksvoorstellen schrijft, vragenlijsten maakt, data analyseert, rapporten schrijft en adviezen uitbrengt n.a.v. de resultaten. Dit alles om te voorzien in de informatiebehoefte van haar klanten.

Waarom ben je voor jezelf begonnen?

Ik wilde nauwer samenwerken met mijn klanten. Bij het bureau waar ik hiervoor werkte, was de afstand tussen de klant en de onderzoeker soms te groot. Door voor mezelf te beginnen, heb ik veel meer en vaker contact met mijn klanten. Dat bevalt goed. Ook de flexibiliteit die een eigen bedrijf met zich meebrengt, is een groot pluspunt.

Hoe heb je je voorbereid op je eigen zaak?

Alweer bijna vijf jaar geleden ben ik begonnen met een ondernemingsplan. Door het schrijven van dat plan, kwamen alle aspecten van het hebben van een eigen bedrijf aan de orde. Ik vind het nog steeds leuk om dat plan af en toe eens door te lezen.

Waarom doe je precies wat je doet?

Stadspeil voorziet in de informatiebehoefte van klanten. Als een bedrijf iets wil weten en deze informatie niet beschikbaar is, dan kan Stadspeil daar onderzoek naar doen. Zo wilde Nuon bijvoorbeeld onlangs weten wat de houding was van Amsterdammers ten opzichte van elektrisch vervoer. Dat hebben wij toen onderzocht. Hieruit bleek overigens dat iets meer dan de helft van de Amsterdammers wel voelt voor de aanschaf van een elektrisch voertuig. Voornamelijk het positieve effect op de luchtkwaliteit in de stad en het klimaat in het algemeen spelen hierbij een belangrijke rol.

Wat maakt jouw product een uniek product?

Stadspeil is een onafhankelijk onderzoeksbureau dat onderzoek van A tot Z uitvoert en begeleidt. Wij zijn een klein onderzoeksbureau, wat ons in staat stelt flexibel te werken. Wij hechten waarde aan maatwerk, pro-activiteit en betrokkenheid. Stadspeil is landelijk actief, maar richt zich vooral op onderzoek op lokaal niveau. Wij zijn betrokken bij de stad Amsterdam, haar inwoners en organisaties.

Wat is jouw inspiratie?

Eigenlijk teveel om op te noemen. Het ene moment is dat een wandeling door het bos. Daar vind ik dan de rust om nieuwe inspiratie op te doen. Het andere moment is het een druk bezochte netwerkborrel waar ik mensen ontmoet uit dezelfde of andere disciplines om mee te sparren. Maar ook op mijn fiets of in de tram doe ik ook de nodige inspiratie op door mensen simpelweg te observeren. Verder ben ik me de laatste tijd ook bewuster van het feit dat het niet alleen belangrijk is om geïnspireerd te raken, maar ook om zelf anderen te inspireren.

Wat is je valkuil?

Dat ik de leuke dingen van het ondernemerschap wel eens aan me voorbij laat gaan door de werkdruk. Er worden zoveel leuke bijeenkomsten georganiseerd binnen mijn vakgebied of voor ondernemers. De drukte van dag zorgt er helaas nog wel eens voor dat ik me daar niet voor opgeef of me afmeld.

Heb je een gouden tip voor andere onderneemsters?

Durf los te laten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.