Home / Gezond / Slechte concentratie op je werk? Zo krijg je meer rust in je hoofd

Slechte concentratie op je werk? Zo krijg je meer rust in je hoofd

slechte concentratieKun jij je slecht concentreren op je werk? Omdat je hoofd te vol zit? Of omdat je moe bent en snel afgeleid? Met het warme weer heb je sneller last van loomheid. We zijn het niet gewend. Maar er zijn wel een paar dingen die we kunnen doen om helder van geest te blijven. Ook als je taken moet uitvoeren waarvoor een goede concentratie belangrijk is. Slechte concentratie kan verschillende oorzaken hebben. Soms is het drinken van voldoende water al afdoende.

1. Goed slapen

Als je moe bent moet je meer en beter slapen. Dat weten we allemaal. Slaap je slecht? Je kunt veel doen om je slaap te verbeteren. Doe het voordat je naar bed gaat wat rustiger aan. Leg alle beeldschermen een uur voor je bedtijd weg en vertraag je bewegingen. Dus lees een boek of schrijf in je dagboek. Schrijf ook eens op wat er allemaal goed is gegaan vandaag en waar je dankbaar voor bent. En schrijf drie dingen op die je de volgende dag wilt doen. Dat geeft rust. Sluit de dag rustig af. Dan slaap je beter.

2. Geef je lichaam rust door goede voeding

Als je slecht kunt slapen is je concentratie overdag op je werk minder goed. Lukt het je niet om beter te slapen ‘s nachts? Kijk dan eens naar wat je eet en drinkt. Dat is van grote invloed op je nachtrust. Matig je koffie en alcohol consumptie in de avond. Ook het nuttigen van teveel suikers kunnen je moe maken en tegelijk je nachtrust verstoren. Let dus beter op wat je eet en drinkt en ga op tijd naar bed. Dan kun je ook ‘s avonds laat geen honger meer krijgen.

3. Meditatie en yoga

Uit onderzoek is gebleken dat yoga en meditatie goed zijn voor je gezondheid. Yoga beoefening heeft van oorsprong maar één doel: het leren stilzitten voor meditatie. Als je stil kunt zitten en kunt mediteren, kun je je hoofd leeg maken. Alles wat echt belangrijk voor je is, komt dan boven drijven. Het is daarna makkelijker om focus aan te brengen in de taken die je te doen staan om je doelen te bereiken. Daar horen voor de meeste mensen ook de taken op het werk bij.

4. Gebruik extra vitamines voor betere concentratie

Alleen als je elke dag precies de goede dingen eet, krijg je van alle vitaminen en mineralen voldoende binnen om optimaal te functioneren. Vermoeidheid kan een tekort aan vitaminen betekenen. Het Vitamine B-complex heeft een belangrijke invloed op de energiehuishouding van ons lichaam. Vitamine B8 ook wel Biotine genoemd, is net als de andere B-vitaminen van groot belang voor voldoende energie. Het helpt onder andere energie vrij te maken uit eiwitten, koolhydraten en vetten die je via de voeding binnenkrijgt. En het helpt je zenuwstelsel beter te functioneren. Biotine is goed voor het geheugen, je concentratievermogen en je leerprestaties. Daarbij bevordert het een evenwichtige gemoedstoestand. Bij een slechte concentratie op je werk, is dit het onderzoeken waard.

Het is niet de bedoeling dat je lukraak supplementen gaat slikken. Verdiep je er eerst goed in en ga af op jouw eigen behoefte. Als je voeding en rust in balans is, zal de concentratie op je werk echt toenemen. Je zult zien dat je meer werk gedaan krijgt in minder tijd. Het is niet voor niets dat steeds meer werkgevers stilteruimtes en meditatielessen aanbieden aan hun werknemers. En in de kantines op kantoren verdringen de gezonde lunches langzaam de broodjes kroket.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.