Home / Nieuws / Hoe zet je stickers in als marketingmiddel?

Hoe zet je stickers in als marketingmiddel?

Stickers als marketingmiddelJe denkt er misschien niet gelijk aan, maar stickers kunnen een effectief marketingmiddel zijn. Ze zijn goedkoop en je kunt ze gemakkelijk verspreiden als je een goed ontwerp maakt. Hoe kun je ze gebruiken? En waar moet je op letten als je ze gaat laten maken? Stickers als marketingmiddel zijn zeker de moeite waard!

Waar gebruik je stickers voor?

Een sticker laten drukken is niet moeilijk. Maar voordat je begint is het belangrijk eerst goed na te denken over het doel. Welk doel heb je en hoe zorg je dat het ontwerp daaraan bijdraagt? Promotiestickers kun je gebruiken om de bekendheid van je bedrijf of merk te vergroten. Ook kun je met een sticker een product, actie of aanbieding promoten. Of je gebruikt ze om meer informatie te geven over jouw bedrijf. Bij elk doel hoort een ander soort sticker. Met dat doel helder voor ogen wordt het al makkelijker om tot een goed ontwerp te komen.

Stickers als marketingmiddel

Waarom zijn stickers zo een effectief als campagnemiddel?
1. Stickers zijn relatief goedkoop
2. Ze zijn gemakkelijk te verspreiden, bijvoorbeeld door ze uit te delen op plaatsen waar veel mensen komen. Je kunt ze ook in winkels en restaurants neerleggen. Natuurlijk in overleg met de betreffende ondernemers.
3. Je kunt stickers overal opplakken, waardoor ze een langdurig effect hebben. Op deuren, ramen, vloeren, lataarnpalen, prullenbakken, auto’s. Het mooiste is natuurlijk dat je dat niet altijd zelf hoeft te doen. Maak de stickers zo mooi, leuk of functioneel dat anderen dit voor je gaan doen!
4. Mensen vinden het altijd leuk om iets gratis te krijgen. Zorg dat de sticker als een cadeautje voelt. Door het ontwerp goed aan te passen aan jouw specifieke doelgroep. Mensen vergeten dan gemakkelijk dat het ‘reclame’ is en zullen makkelijker de sticker ook echt gebruiken.
5. Als je jouw fans zo ver weet te krijgen dat ze jouw stickers echt gaan gebruiken, is het een krachtige nonverbale mond-tot-mondreclame
6. Als je een serie stickers maakt, kunnen deze zelfs een collectors item worden. Denk aan Harley Davidson of Walt Disney, daar willen mensen zelfs voor betalen.

Waar moet je op letten als je stickers laat maken?

Als je stickers laat maken, geef jezelf dan eerst antwoord op de volgende vragen:

  1. Wie is mijn doelgroep?
  2. Wat vindt mijn doelgroep interessant, mooi of grappig?
  3. Op welke plaatsen is mijn doelgroep te vinden?
  4. Ga ik de stickers opplakken of verspreiden, en waar?
  5. Welke boodschap wil ik overbrengen?
  6. Wat past bij mijn bedrijf of het product dat ik wil promoten?
  7. Ga ik een kortstondige actie houden of zoek ik iets voor de lange termijn?

Heb je antwoord op deze vragen? Bepaal dan welk materiaal je nodig hebt. Moet het weerbestendig zijn? Of plakken mensen die sticker vooral binnenshuis op? En hoe groot moet de sticker zijn? Welke vorm past bij het doel?

De sticker ontwerpen

Als jouw bedrijf nog relatief onbekend is, zul je niet snel je gewenste doel bereiken als je alleen maar jouw bedrijfsnaam, -logo of slogan op die sticker laat drukken. Dat kan pas succesvol zijn als je al een groepje echte fans hebt opgebouwd. Begin dus met iets dat mooi, grappig of handig is voor je doelgroep. En zet uiteraard jouw naam er duidelijk bij. Anders schiet je je doel voorbij. Zoals de geweldige reclames van ‘Even Aperldoorn Bellen’ waarvan in het begin bijna niemand wist om welke verzekering het ging. Zet je URL en eventueel een QR code op de sticker, zodat er een directe link naar jouw website ontstaat. Let er wel op dat je niet teveel tekst op de sticker plaatst. Dan neem je kracht van de boodschap weg. En denk ook eens wat groter, want stickers zijn er in alle maten. Kijk hier voor inspirerende voorbeelden van kleine en grotere stickers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.