Webwinkel starten in WooCommerce of Magento?

webwinkel startenMisschien heb je jouw droombaan nog niet kunnen vinden en denk je over een eigen zaak starten? Er zijn veel ondernemers die starten met een webwinkel. Misschien eerst naast een parttime baan. En als de winkel succes heeft, kunnen zij altijd nog ervoor kiezen om fulltime met hun eigen zaak aan de slag te gaan. Als je een webwinkel start kom je waarschijnlijk voor de vraag te staan met welke software je jouw winkel op wilt zetten. Twee grote namen op dat gebied zijn WooCommerce en Magento. Wat zijn nu de verschillen en welke voordelen en nadelen hebben ze. We vroegen het onze expert Jelle. Dit zijn de antwoorden.

De voor- en nadelen van WooCommerce en Magento

Heb je een bedrijf en wil je producten verkopen? Of heb je een creatieve hobby en wil je de output via internet aan de man brengen? Het is heel eenvoudig om tegenwoordig een webshop te beginnen. Een eigen webwinkel beginnen is eenvoudig, dankzij standaard webshop software. Er zijn twee heel bekende en gratis softwarepakketten waarmee je in no-time een webwinkel online krijgt: Magento en een plugin voor WordPress genaamd WooCommerce.

Webwinkel starten met WooCommerce

We beginnen met de laatste, omdat veel mensen al een WordPress website hebben en je dit gemakkelijk kan toevoegen. Het voordeel is dat je je WordPress site kan gebruiken voor alle informatie en blogs en je WooCommerce puur gebruikt voor het aanbieden van je producten, het verkopen en het afrekenen.

Zorg dat je een thema gebruikt dat is ingericht op het gebruik van WooCommerce, dat bespaart je later veel werk. Storefront is de bekendste (en gratis), maar er zijn er letterlijk honderden, gratis of betaald. Wanneer je de WooCommerce-plugin hebt geïnstalleerd en geactiveerd, start automatisch de Setup Wizard. Daarin regel je alvast enkele essentiële zaken zoals de naam en het adres van je webwinkel en eventuele betaalopties. De laatste stap is het aanmaken van producten. Zijn dat er veel, dan kun je die via een CSV-bestand importeren.

Voordelen WooCommerce

  • Erg gemakkelijk en gebruiksvriendelijk
  • Gemakkelijk aan te passen qua uiterlijk
  • Veel gratis thema’s en plugins

Nadelen van WooCommerce

  • Niet erg geschikt voor grote aantallen producten
  • Betaalde thema’s zijn vaak prijzig

———————————
LEES OOK: Jouw-website-en-social-media
EN Succesvol-ondernemen-en-hoe-je-jouw-verhaal-vertelt/
———————————

Webshop starten met Magento

Van de ‘standalone’ webshop pakketten is Magento wel de bekendste. In 2018 werd het bedrijf overgenomen door Adobe, maar gelukkig is de gratis open-source software nog steeds beschikbaar. Het is de meest professionele van de twee die we hier bespreken. Grote, bekende webshops maken vaak gebruik van Magento.

Magento installeer je eenvoudig op je hosting pakket. Omdat Magento één van de grotere webshop pakketten is, is het belangrijk dat je kiest voor krachtige hosting die jouw Magento webshop aan kan. Daarna kies je een thema voor het uiterlijk van je webwinkel, wat je nog verder kunt aanpassen en verfijnen. Ook Magento heeft een importfunctie van CSV-bestanden voor je producten. Je kan de functionaliteit van de software uitbreiden met allerlei plugins, bijvoorbeeld voor betaling, verzending en marketing.

Voordelen Magento

  • Compleet: je hebt nauwelijks extra plugins nodig
  • Goede SEO-voorzieningen ingebouwd

Nadelen

  • Technisch minder toegankelijk wanneer je het systeem wilt aanpassen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.