Opvallend solliciteren: onuitwisbare eerste indruk

Opvallend solliciteren

opvallend solliciteren[2020] Dit artikel schreef ik toen de werkeloosheid hoog was. Nu moeten inmiddels werkgevers weer harder werken om de juiste werknemers te vinden. Wat de conjunctuur ook is, opvallend solliciteren is altijd goed. Zeker als je de baan echt graag wilt hebben.

[2016] Door de hoge werkeloosheid is de concurrentie op vacatures groot. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is 7,2 procent van de beroepsbevolking op zoek naar een baan. Daarom is het zaak dat je opvalt tussen alle ‘standaard’ sollicitanten. Tijd om die droombaan binnen te slepen. En dat zou wel eens kunnen betekenen dat je ‘out of the box’ moet denken. Opvallend solliciteren is belangrijk, wees creatief!

Sollicitatietips

Iedereen die ooit een baan heeft gekregen, heeft wel tips op dit gebied van wat werkt. Hoe je een goede motivatie schrijft, welke zaken je op een curriculum vitae moet uitlichten en wat je wel of niet moet zeggen tijdens een eerste gesprek. Dit zijn sollicitatietips waar je zeker iets aan hebt. Maar het zijn waarschijnlijk ook tips waar heel wat andere banenjagers gebruik van maken. Daarom is het tijd voor iets nieuws. Probeer eens één van de onderstaande ideeën.

Maak een pitch-video

Via een pitch ga jij jezelf aantrekkelijk maken voor potentiële werkgevers. Zo zien zij meteen met wie ze te maken hebben en hoe je overkomt. Noteer je competenties  waarin je uitblinkt en benoem welke doelen je voor ogen hebt. Breng dit verhaal terug naar een persoonlijke pitch van maximaal één minuut. Binnen die minuut bepaalt een professionele HR-medewerker al of jij een goede kandidaat bent voor een persoonlijk gesprek.
Neem de pitch op met een telefoon of camera. Probeer wel alles in één take op te nemen, want een volledig gemonteerde video komt minder authentiek over. Daarna is het tijd om de video te verspreiden. LinkedIn is hier een sterk platform voor. Vraag mensen om de video te delen of interessante personen te taggen die nog op zoek zijn naar iemand met jouw kwaliteiten. Je kunt de video natuurlijk ook direct naar bedrijven sturen.

Ludieke actie

Humor is een krachtige tool in het sollicitatieproces. Een ludieke actie valt op. Maak wel de overweging of humor de juiste insteek is bij het bedrijf waar je jouw pijlen op richt. Alleen een weldoordachte actie werpt zijn vruchten af. Brainstorm daarom eerst uitgebreid over het idee. Wat past er bij het bedrijf en de sfeer en welke producten verkopen ze.
Voorbeeld: je wilt als designer graag op gesprek bij een snoepfabrikant. Dan zou het speels zijn om een snoepwikkel te ontwerpen waar jouw kwaliteiten op staan uitgelicht. Zo zien zij ook direct dat je talent hebt. Een ander voorbeeld: schaf een (goedkope) bureaustoel aan en verzend deze samen met een sollicitatiebrief naar het bedrijf van je keuze. De boodschap: ik heb mijn bureaustoel alvast naar jullie opgestuurd, want ik ben de perfecte kandidaat voor dat onbemande bureau. Er zijn weinig mensen die jouw sollicitatie dan niet zullen willen lezen.

Aan de slag!

Een dergelijke manier van opvallend solliciteren kan aardig wat energie kosten en tijdrovend zijn. Blijf bij je zoektocht daarom altijd aan het doel denken: een nieuwe stap in je carrière. Dat brengt straks heel wat nieuwe energie met zich mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.