Home / Nieuws / Recessie stimuleert nieuwe manieren van werken

Recessie stimuleert nieuwe manieren van werken

Dankzij de recessie staan meer en meer bedrijven open voor nieuwe manieren van werken. Op die manier kunnen ze besparen op reiskosten en kantoorkosten en hun personeel flexibel laten werken. Uit onderzoek van New Ways of Working (New WOW) blijkt dat het aantal ‘alternatieve werkplekken’ flink gestegen is sinds 2008.

Dit alternatieve werkplekbeheer bestaat uit een combinatie van flexibele werkplekken, thuis werken, werken vanuit hotels of vanuit zogenaamde werkcafe’s  of satellietkantoren.

Toename
Het onderzoek is gehouden onder 103 organisaties, waaronder vooraanstaande Fortune 100 bedrijven, en toont aan dat acht van de tien een toename van werken op afstand en de daarbij behorende daling van woon-werkverkeer verwachten. Meer dan zes van de tien vervangen vaste werkplekken nu al steeds meer voor flexibele. Ongeveer een derde maakt gebruik van zogenaamde ‘satellietkantoren'(werkplekken in de buurt van de woonplaats van de werknemers).

Technologie versus cultuur
De technologie om dit allemaal te doen is er. Uit het onderzoek blijkt echter dat het management en de cultuur vaak achter lopen. De top drie obstakels om meer flexibel te werken zijn organisatorisch van aard: bedrijfscultuur (verantwoordelijkheid, vertrouwen), bezorgdheid van het management en angst voor verandering. Allemaal menselijke factoren. De voordelen van flexibel werken zijn daarentegen uit te drukken in harde cijfers: kostenbesparing en flexibel vastgoedbeheer. Daar bovenop komen nog: een betere balans tussen werk en privé, een hogere productiviteit en minder personeelsverloop.

Duurzaamheid
Duurzaamheid en minder CO2-uitstoot worden door weinig bedrijven genoemd als hoofdreden om flexibel te werken, maar ook die voordelen zijn er. Wat de reden ook is, flexibel werken wordt steeds normaler. De toegevoegde waarde is dan ook duidelijk: de kosten gaan naar beneden en flexibel werken wordt steeds belangrijker om talent aan te trekken en te behouden.

Bron: Management Issues

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.