Home / Kantoor / Nieuw kantoor vinden die voldoet aan de eisen? Hier let je op!

Nieuw kantoor vinden die voldoet aan de eisen? Hier let je op!

Nieuw kantoor vinden

Nieuw kantoor vindenZoek jij een nieuw kantoor voor je bedrijf? Het is een leuke, maar ingewikkelde taak om dit helemaal goed te doen. Je wilt rekening houden met de juiste plek, grootte en prijs. De uitstraling van het pand is ook belangrijk als je er klanten wilt ontvangen. En het interne klimaat, licht en uitzicht zijn ook belangrijk factoren voor je medewerkers. Een nieuw kantoor vinden kost echt tijd en vraagt aandacht.

Locatie en uitstraling

Als je klanten op kantoor wilt ontvangen is de locatie van belang. Midden in de stad, zonder parkeergelegenheid wordt je over het algemeen alleen vergeven als je in een prachtig pand aan een van de Nederlandse grachten kantoor houdt. Goed bereikbaar per OV. In alle andere gevallen zou je er nog eens goed over na moeten denken. Zoek je niet liever een plek waar parkeren op eigen terrein mogelijk is? De uitstraling van het pand is ook belangrijk. Natuurlijk hangt het af van de zaken die je doet. Wil je een hippe, chique uitstraling? Of is industrieel en modern juist wat beter past bij jouw producten en klanten. Maak jouw bedrijfspand een verlengstuk van het verhaal achter jouw bedrijf.

Prijs en ruimte

Als je op prijs moet letten, kies dan voor een betaalbaar gedeeld pand aan de rand van een stad. Dat is goedkoper dan een eigen pand in het centrum. En hoe bepaal je de ruimte die je nodig hebt? Hoeveel medewerkers zijn er nu? En wat is de groei die jullie de komende jaren verwachten. Zijn er veel mensen die deels thuis werken? Maak je daarvoor flexplekken? Denk dat goed uit. Hoeveel werkplekken heb je nodig en hoeveel ruimte moet je daarvoor hebben?

Er zijn regels verbonden aan de afmetingen van een werkplek. De afmetingen van een werkplek zijn dusdanig dat werknemers zonder gevaar voor eigen veiligheid en gezondheid kunnen werken. Het minimale aantal vierkante meters per persoon volgens de NEN normen is 4. Tel daar nog een vierkante meter bij op voor respectievelijk het beeldscherm, lees- en schrijfwerk en een ladekast. Dan kom je op 7 vierkante meter per werknemer. Aangenomen dat ze allemaal op kantoor werken. En houd ook rekening met eventuele vergaderruimte. Dit is slechts een richtlijn. Want afhankelijk van hoe je het kantoor inricht, kan met de ruimte gespeeld worden.

Klimaat en licht

Het binnenklimaat is belangrijk voor je werknemers. Slechte lucht of een te koude werkplek is niet goed voor je personeel. Laat de luchtkwaliteit meten door Strooming bijvoorbeeld. Want slechte lucht op kantoor is ongezond en kan ziekteverzuim in de hand werken.

Zorg dat de temperatuur goed te regelen is en dat er frisse lucht in het kantoor kan komen. Ook de lichtbronnen zijn van belang. Natuurlijk kan je veel met lampen doen, maar daglicht moet ook voldoende aanwezig zijn. Het liefst met ramen die een fijn uitzicht geven. Tip: het is goed om bureaus onder een hoek van 90 graden ten opzichte van ramen te plaatsen. Dat werkt prettiger in verband met daglicht en zonlicht, die dan niet rechtstreeks in de ogen of op het beeldscherm schijnt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.