Verhuizen checklist voor thuis of kantoor

Verhuizen checklist

Een soepele verhuizing? Dat valt of staat met een goede verhuizen checklist. Er komt zoveel op je af dat het te lastig is om zomaar aan de slag te gaan. Start daarom ruim van tevoren met het maken van een lijst wanneer alles gedaan moet zijn. Verhuizen staat bekend als één van de meest stressvolle gebeurtenissen in een mensenleven. Of dat nu privé is of met het kantoor waar je elke dag werkt. Alles ligt overhoop en je bent een aantal dagen uit de lucht. Dat vraagt om loslaten en een goede planning.

Veiligheid van je spullen is belangrijk

Behalve het vele werk dat een verhuizen met zich meebrengt, maken de meeste mensen zich vooral veel zorgen over hun spullen. Komen die allemaal heelhuids uit de verhuizing? Gebeurt dat goed? Bij een verhuizing zijn goede spanbanden onmisbaar. Om je spullen zoals meubilair, dozen en andere kostbaarheden stevig op hun plaats te binden tijdens het transport. Het kiezen van spanbanden op maat is essentieel omdat elke verhuizing uniek is. Op maat gemaakte spanbanden sluiten naadloos aan op de afmetingen van je lading, waardoor alles strak en veilig vastgezet kan worden.

Op tijd starten met de voorbereiding

Verhuizen vergt een goede planning. Als je tenminste niet overspoeld wil raken. Het is belangrijk familie, vrienden en klanten op tijd op de hoogte te brengen. Dat je tijdelijk wat minder goed bereikbaar bent én dat je binnenkort op een andere plek kantoor zal houden. Of op een andere plek zal wonen, als je privé verhuist.


LEES OOK: Waar moet je op letten bij de verlichting op kantoor?
EN Kantoor als inspiratieplek voor werknemers en klanten


Verhuizen checklist voor thuis of kantoor

Met deze verhuizen checklist kan je veel onverwachte situaties voorkomen. Want ja, onverwachte situaties, die ineens je aandacht vragen, zorgen voor de meeste stress. Je start 2 maanden voor de verhuizing al. Als je deze verhuizen checklist volgt, verloopt alles soepeler dan je hoopte:

8 weken voor je verhuizing van kantoor of privé

  • Stop alle belangrijke documenten met betrekking tot de verhuizing in 1 map
  • Bepaal van tevoren welke spullen je meeneemt of achterlaat
  • Breng alle spullen die je weg wilt doen naar de vuilstort, verkoop het of geef het weg
  • Maak een inventarislijst en doe een schatting voor hoeveel dozen je nodig hebt
  • Bestel de dozen als je zelf de verhuizing wil doen of bel een verhuizer en bespreek de verhuisdatum
  • Huur je kantoor of woonruimte? Zeg dan alvast de huur op
  • Maak een to-dolijst van alle klusjes die je in het oude kantoor of de oude woning moet doen om deze netjes achter te laten
  • Maak een to-dolijst van alle klusjes die je moet doen in je nieuwe huis of kantoor voordat je erin trekt

7 weken voor de verhuizing

  • Maak een tekening van de indeling van je nieuwe huis of kantoor
  • Start alvast met het inpakken van spullen die je niet vaak nodig hebt
  • Houd tijdens het inpakken goed in de gaten in welke ruimte de spullen straks moeten komen. Gebruik dus aparte dozen voor elke ruimte en schijf dat duidelijk op de dozen, zodat ook verhuizers of andere mensen die komen helpen precies weten waar die doos naartoe moet
  • Stop gaten in de muren van je oude kantoor en check of er dingen gemaakt moeten worden voor de oplevering

6 weken voor de verhuizing

  • Koop minder boodschappen, zodat de kasten leger raken
  • Ben je al gestart met inpakken? Dan zal je zeker gemerkt hebben dat je inpakmaterialen nodig hebt
  • Verzamel kranten, dozen en ander papier om spullen veilig in te pakken
  • Pak je veel boeken in? Maak dan niet een volle doos met alleen maar boeken, leg er wat lichte spullen bovenop, zodat de dozen niet te zwaar worden
  • Pak klussen op om de oude woning klaar te maken voor oplevering

5 weken voor de verhuizing

  • Hoe gaat het met het verkopen van de spullen die je niet mee wil nemen? Nog niet verkocht? Breng de prijs omlaag of geef het weg
  • Loop nog een keer door je spullen en kijk of er nog meer weg kan
  • Maak verhuisberichten voor je klanten, vrienden en familie. Wil je kaartjes versturen? Bestel die dan nu
  • Maak een lijst van al je abonnementen, lidmaatschappen en organisaties die jouw nieuwe adres moeten kennen. Vergeet de gemeente niet. En je huisarts.
  • Zet onder elke e-mail standaard vanaf welke datum je verhuisd zal zijn
  • Vermeld op je website dat je gaat verhuizen, zodat klanten op tijd op de hoogte zijn

4 weken voor de verhuizing

  • Maak je gebruik van een verhuisbedrijf? Overleg dan nu wat meer details over de verhuizing
  • Zet de belangrijkste spullen bij elkaar. De dingen, die je geen dag kan missen, zoals je laptop, telefoon, medicijnen en bekers voor koffie en thee. Deze verhuis je zelf mee
  • Maak duidelijke labels op alle dozen, zodat je precies weet wat erin zit
  • Verstuur je adreswijziging naar vrienden, familie en klanten
  • Denk ook aan de adreswijzigingen voor alle overheidsinstanties, verzekeringen en je bank. Maak daar een lijstje van en zorg dat zij allemaal op tijd op de hoogte zijn, zodat er geen belangrijke post verdwaald raakt op je oude adres
  • Heb je de sleutel van je nieuwe kantoor al? Start dan met klussen. Moet er geverfd worden? Wil je nog iets aan de indeling veranderen? Doe een grote schoonmaak. Je hebt hier 4 weken de tijd voor. Wie kan je om hulp vragen? Zeker als je de sleutel later krijgt kan je hiervoor wel wat hulp gebruiken

3 weken voor de verhuizing

  • Plan alvast een afspraak voor de installatie van internet en tv voor in het nieuwe huis of de aansluitingen op kantoor
  • Zorg voor kinderopvang of een oppas voor de huisdieren in de week dat de verhuizing gaat plaatsvinden
  • Je bent nog steeds dozen aan het inpakken als het goed is?

2 weken voor de verhuizing

  • Zet brandbare of gevaarlijke stoffen apart en laat de doos open, zodat deze met speciale voorzichtigheid vervoerd kunnen worden
  • Vraag informatie op over nutsvoorzieningen zoals water en energie. Blijf je bij je energiebedrijf en geef je alleen de verhuizing door? Of stap je over?

1 week voor de verhuizing

  • Neem contact op met de beheerder, VVE en de nieuwe buren en informeer heb over de verhuizing
  • Maak een tas met kleding en spullen, die je de eerste dagen na de verhuizing nodig hebt. Pak alsof je op vakantie gaat, zodat je niet hoeft te zoeken bij alles wat je nodig hebt
  • Maak duidelijke afspreken met iedereen die je gaat helpen. Wie doet wat? Maak een draaiboek met namen, taken en benodigde materialen zoals sleutels, auto’s en gereedschap

De dag voor de verhuizing

  • Ontkoppel alle apparaten
  • Pak de laatste dozen in
  • Zoek een goede plek om te parkeren voor de verhuiswagen morgen
  • Deel het draaiboek met tijden van laden, reizen en lossen voor morgen nog een keer met iedereen die jou gaat helpen
  • Haal lekker broodjes en drinken voor iedereen die jou gaat helpen

Op de verhuisdag

  • Het gaat beginnen! Is iedereen er klaar voor?
  • Zorg voor voldoende parkeerplek bij je oude en nieuwe huis of kantoor
  • Heb je alle sleutels bij de hand?
  • Heeft iedereen de juiste materialen, auto’s, sleutels en gereedschappen om alles soepel te laten verlopen?
  • Loop een laatste rondje door de oude woning of het kantoor en kijk of het klaar is voor de oplevering
  • Noteer de meterstanden in het oude en nieuwe pand
  • Start alvast met het uitpakken van de belangrijkste dingen
  • Sluit computers aan en check of internet werkt

Als je deze lijst opvolgt, zal alles zo soepel lopen als je voor ogen hebt. Maar natuurlijk kunnen er dingen anders lopen. Misgaan zelfs. Gun jezelf en anderen een marge voor fouten en onhandigheden. Dat scheelt veel stress. En ben je eenmaal helemaal verhuisd? Vergeet dat dan niet te vieren met een goede house warming party!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.